At vælge dine profil billeder til de sociale medier er faktisk en vigtig opgave. De repræsenterer det ’fysiske dig’ i online verdenen, men samtidig give de et super vigtigt førstehånds indtryk af dig eller din virksomhed.
Her fortæller jeg lidt om brugen af billederne på Facebook. Både for, at du kan få mest muligt ud af pladsen og for, at du kan sende de bedste signaler til dine besøgende.
Jeg giver her nogle praktiske tips og tricks til, hvordan du vælger de rigtige billeder.
Profilbilledet
Det er ikke noget nyt udtryk at ”billeder siger mere end 1000 ord”. Det skal du i høj grad have i baghovedet når du udvælger dit profilbillede.
Hvis det er dig selv du skal præsenterer eller sælge, om jeg så må sige, er det en rigtig god ide, at bruge et godt billede af dig selv. (Det skal ikke være det fra julefrokosten, hvor du har den største kæp i øret).
Er det en virksomhed du skal præsentere, så er virksomhedens logo, det bedste, at sætte på som profil billede.
Sørg for i begge tilfælde, at det har en god opløsning, så det ikke er grynet eller grumset.
Et godt tip er også at overføre et billede, som er ekstra stort. Så de besøgende kan klikke på det og se det i stor størrelse. Det er der mange, der gør. Men igen, sørg for, at det er i god opløsning.
Husk også at dit profilbillede er det, der ses mest (ved siden af indlæg, kommentarer osv. ), så det er vigtigt, at dit valg af billede også fungerer godt i et lille format.
Praktisk
Facebook profilbilleder er en beskåret, kvadratisk firkant, så jeg vil råde dig til, at bruge et billede, der allerede er i dette forhold - på den måde kan du undgå, at skulle beskære det lige efter du har overført det. Profilbilleder vises med en størrelse der hedder 160 x 160 pixels, men det billede, du overfører, skal have en minimum størrelse på 180 x 180 pixels. Ellers bliver det ”strukket” og grimt.
Coverbilledet
Coverbilledet er det der ligger i toppen af Facebook siden. Det er en super effektiv reklamesøjle og det er en god ide at udskifte det jævnligt. Det kan være i forhold til tilbud eller nye produkter.
Det kan både være billeder af produkter med tekst eller kun tekst eller ja, kun billeder.
Når du lægger et nyt coverbillede op, kan dine ’likes’ se det i deres nyhedsstrøm. Derfor er det en rigtig god ide at tilknytte en kommentar til opslaget om, at coverbilledet er blevet skiftet.
Praktisk
Coverbilledernes optimale størrelse er på 851 x 315 pixels.
Facebook kræver en mindste størrelse på 399 x 150 pixels. MEN billeder, der er mindre end de optimale dimensioner vil blive forstrukket og ser forfærdelige ud.
Vær opmærksom på, at dit profilbillede vises 23 pixels fra venstre side og 210 pixels fra toppen af dit cover foto. Hvis du er rigtig skrap og kreativ, kan du snildt få profil- og coverbilledet til at spille rigtig godt sammen.
Se eksempler her
Mere praktisk
Hvis du går op i hurtige load-tider (og det bør du), så er det værd, at bemærke, at Facebook anbefaler dit coverbillede til, at være en JPG-fil, der er 851 pixels bred, 315 pixels høj og mindre end 100KB. Hvis dit billede er logo - eller tekst - baseret, foreslår Facebook at bruge en PNG-fil for at få bedre billede kvalitet.
Læs også:
Sådan bruger du dit Facebook cover til at få flere kunderSparker dit Facebook cover r*v?
Håber du fandt mit indlæg brugbart? Du må meget gerne dele det og linke til det, men aldrig kopiere teksten til andre steder på nettet. Det vil både du og jeg blive straffet for af søgemaskinerne
Husk også at du kan modtage min lille e-bog helt gratis, når du tilmelder dig nyhedsbrevet...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar